5 grunde til at antallet af esportsseere stiger
Esportens rivende udvikling og popularitet af én af de største succeshistorier i dette århundrede. Siden den første esportsturnering blev afholdt på Stanford University i 1972, har fanbasen eksploderet verden over. Spilleuniverset er rykket fra teenagedrenges værelser til udsolgte arenaer. Esport har på rekordtid forvandlet sig til et udbredt kulturfænomen, hvilket blandt andet har motiveret den danske regering til at fremlægge en esportsstrategi. Antallet af esportsmedlemmer er steget fra 2,105 i 2017 til 4,912 i 2018, ifølge DGI. Ifølge Danmarks Statistik spiller 50% af danske kvinder og 52% af danske mænd over 16 år digitale spil. Man regner med, at omsætningen af det globale esportserhverv vil vokse til 11,3 mia. kr. i 2022. Der er endda en stor chance for, at esport bliver del af det officielle program til 2024 Sommer-OL i Paris. Disse fakta har engageret kulturministeriet, som har taget initiativ til at støtte esport, så den bliver udbredt på en måde, som er sund for samfundet, økonomien og den individuelle spiller.
At oddse på esport plejede også at være en hobby for de få. I dag er markedet milliarder af kroner værd. Fra 2016 til 2017 steg spil på esport med 155% i Danmark. Det er nu den sjettestørste sportsgren hos Danske Spil. For 1. kvartal 2019 lå bruttospilleindtægten for de samlede væddemål på 619 mio. kr. Populariteten skyldes esportens imponerende udvikling, som gør det mere spændende og mere profitabelt at vædde på kampenes udfald. Hvis man mener danske Astralis vinder den næste turnering, kan man allerede nu klikke sig frem til de bedste esportsodds hos 888sport. Om man investerer penge, passion eller energi i det, så er esport medrivende at følge med i, fordi:
Arenaerne er spektakulære
Esportsturneringer bliver afholdt i arenaer i topklasse, hvor underholdningen appellerer til seriøse fans såvel som folk, som aldrig før har rørt en konsol. Den 2. november 2019 inviterer Royal Arena på BLAST Pro Series for tredje år i træk. Publikum kan forvente én af verdens største liveproduktioner, når seks hold skal konkurrere om førstepladsen i Counter Strike. Der bliver sat 12,000 billetter til salg. Ved de to tidligere esport-events blev alle pladser udsolgt, hvilket var med til at skabe en solidarisk stemning og spænding forstærket af sensationelle visuelle effekter og lyddesign.
Fantasien sætter ingen grænser
Traditionel sport er begrænset af fysikkens love. Forskellene mellem fodbold, håndbold og ishockey er minimale sammenlignet med de forskelle man finder blandt digitale spil. Fra FPS til MOBA, fra strategispil til rollespil, fra sport til slåskampe – ja, der er genrer til enhver smag i spilleuniverset. Derudover finder man dynamikker i digitale spil, som ellers ikke bliver udforsket i sport. Når man spiller DOTA eller League of Legends, så er der et væld af muligheder. Hvilken karakter vil du være? Hvilken vej fører dig til det endelige mål? Hvilke magiske evner vil du besidde? Der er mere at tage stilling til end om man vil være målmand eller forsvarer (med mindre man selvfølgelig spiller FIFA). Disse kompleksiteter gør esport mere alsidig og appellerer dermed til et bredt publikum.
Tilskuere er også spillere
Selvom man sagtens kan se esport uden selv at være en spiller, så er størstedelen af seerne selv spillere – enten på professionel eller fritidsbasis. Interesseniveauet stiger, når man kan leve sig ind i, hvad yndlingsholdet foretager sig på scenen. I 2018 kom det globale seertal for esport op på 380 millioner, mens antallet af esportsspillere i USA alene blev målt til 150 millioner samme år. Til sammenligning er der 3,5 milliarder fodboldfans verden over, men antallet af dem som spiller kun er 265 millioner.
Relationen mellem fans og stjerner er tættere
Selv verdens bedste spillere er til stede i deres fans hverdag takket være streaming-tjenester som Twitch TV. Det er de færreste, som kan følge med i Ronaldos fodboldtræning, men med en global videoplatform, kan millioner komme helt tæt på esport-stjernernes spil. Man kan interagere med spillerne for at få tips eller blot se dem over skulderen for at lære diverse tricks.
Social interaktion er vigtig
Én af de største grunde til, at folk følger med i esport er social interaktion. Takket være den teknologiske udvikling, kan seere fra hele verden logge på og via videochat kommentere, reagere eller diskutere samme live kamp, mens de hepper på deres yndlingshold. Der er et stort og aktivt fællesskab, som tiltrækker tilskuere såvel som spillere verden over. Det er nemt at lære nye strategier af professionelle, få besvaret diverse spørgsmål af veteraner og få nye venner, som man deler interesser med.
Esport er gået fra niche til mainstream af diverse årsager. Esport har åbnet døren til en virtuel virkelighed, som fortryller folk fra forskellige lande, aldersgrupper, kønsgrupper, faggrupper og sociale klasser. Det er de færreste fantasier, som kan prale med en ligeså flersidig fanbase.