Hvem ser e-sport og hvor populært er det efterhånden?
Sidder du på den her hjemmeside, så har du med stor sandsynlighed en vis interesse i gaming. Måske specifikt i e-sport. Kan man på baggrund af det, konkludere hvor gammel du er? Ikke hvis man ser på interessen for e-sport. De fleste ville nok, direkte adspurgt, sige at langt de fleste der går op i e-sport, er af den yngre generation. Det ville sådan set heller ikke være helt forkert, men ser vi lidt på tallene, så tegner der sig et lidt mere overraskende billede.
I 2017 lavede man en statistik over alle e-sport fans i USA. Her fandt man i følge https://www.statista.com ud af, at den største fangruppe var de 42% der lå i alderen 25-34 år. Det yngste målte segment, 13-17 år udgjorde 15 % og, måske mest overraskende, var hele 30 % af sportens fans ældre end 40. Så selvom der muligvis stadig er en fordom om, at de fleste med interesse for e-sport er af den yngre generation, så er det ikke helt korrekt. Der kan være flere årsager til dette. Én kan være, at den bredere befolking bare har et forkert billede af, at det kun er de yngste der er gamere, men noget andet kan også være, hvordan udviklingen har været af både branchen, dækningen og mulighederne.
En af de største pejlemærker vi kan se, udover seere, er den interesse der har været for, at bette på e-sport. Fra 2014 til 2016 skete der en eksplosiv udvikling, da omsætningen på væddemål på e-sport i Danmark steg med over 500 procent ifølge https://www.danskerhverv.dk. Betting på e-sport gælder især League of Legends, Counter Strike GO og Starcraft II, men mulighederne er mange. Dette ses også, når man kigger rundt på diverse spillesider. Markedet er stødt voksende, og har været det i et par år efterhånden. På https://www.mrgreen.com/da/ har man eksempelvis udvidet udvalget fra casino og roulette, til også at inkludere en lang række, af de største spil på e-sport scenen. Mulighederne i væddemålene, er ofte af samme natur, som på al anden sport. Hvem vinder kampen eller turneringen, hvor meget vindes der med og så videre. Det er blevet en fuldt integreret del, af hele online-betting og casino verdenen, på højde med de mest populære casino spil og sportsgrene.
Det er ikke uden grund, at markedet eksploderer som det gør. Antallet af seere hænger sammen med bl.a. niveau og interesse. Som spiller er der dog også blevet mere og mere og hente ind. Https://washingtonpost.com skriver blandt andet, at præmiepengene for verdensmesterskabet i DOTA 2, i 2018 lå på 25 millioner dollars (ca. 165.000.000 kroner). Det er næsten halvt så meget, som præmiesummen i Wimbledon. Til gengæld skriver samme avis, at turneringen havde næsten 1/3 flere seere på verdensplan. Der er dog langt op til kongen af seere, League of Legends, som i 2017 havde hele 106 millioner seere over hele verden. Interessen for esport er eksploderet, og alle tal viser, at det ser ud til kun at gå én vej fremover.